Petri Eskelinen
ti 13.8.2019Petri Eskelisen interaktiivisten ja keksintöjä muistuttavien veistosten lähtökohtina ovat usein tekniset kokeilut ja liike. Hän käyttää puuta ja vaneria mekaanisissa teoksissaan inhimillistävänä tekijänä. Ihmisen oma läsnäolo herättää teoksen hetkeksi henkiin.
-Minusta on mielenkiintoista, kuinka ja miten tulkitsemme jonkun asian eläväksi. Mielestäni oleellinen asia siinä on sattumanvaraisuus. Sähköllä käyvästä moottoristahan sellaista ei löydy, sanoo Petri.
Katsoja saa olla oleellinen osa teosta ihan konkreettisesti. Liikkuvia veistoksia on lupa – ja toivottavaa – kokeilla ja liikutella.
Petri Eskelinen ei halua hyödyntää sähköä, koska silloin teoksesta tulisi liian robottimainen ja ehkä pelottavakin. Hän ei myöskään halua käyttää metallisia osia, koska silloin teosta olisi huomattavasti vaikeampi lähestyä. Analoginen liike, mekaaniset prosessit viehättävät kuvanveistäjää enemmän kuin digitaalisesti moottoreilla ja antureilla tehdyt ratkaisut.
Halaamisen mekaniikka -teos opettaa halaamaan ilman toista ihmistä. Katsojan täytyy luottaa teokseen ja nojata kehonsa teoksen rakenteeseen, jolloin hän yltää käsillään vipujen kahvoihin. Näitä kahvoja kääntämällä, samaan tapaan kuin toista ihmistä halaamalla, kääntyvät teoksen ’käsivarret’ kolmesta nivelestä, kuten ihmisen kädetkin. Mekanismi toistaa katsojan käsien liikkeet katsojan selälle käänteisesti. Teoksessa ei ole sähköä.
Lukija ja kuuntelija -teos perustuu ideaan lattiasta äänilevyn kaltaisena pintana, joka on tallentanut rakennuksen historiaa käyttäjien kulutuksen muodossa. Puiset neulat ja vahvistimet antavat käyttäjän liikuttaa rakennelmaa ympäriinsä ja tutkia lattiasta löytyviä ääniä. Toisinaan äänet muodostavat jopa sointuja.
Pintojen väli kädellesi -teos on saanut inspiraationsa elokuvan Harold & Maude (1971) kohtauksesta viettelevästä abstraktista veistoksesta. Teoksen tekniikka on yksinkertaisinta mahdollista. Katsoja voi työntää kätensä joustavien ohutvanerien väliin.
Katutason vitriinissä on esillä yksityiskohta teoksesta Biomassa.
Petri Eskelinen on Rovaniemellä 1975 syntynyt kuvanveistäjä, joka asuu ja työskentelee Helsingissä. Petri valmistui Kuvataideakatemian kuvanveiston osastolta 2006. Hän on osallistunut lukuisiin yksityis-, yhteis- ja ryhmänäyttelyihin Suomessa ja ulkomailla.
Julkisia teoksia mm. Napatutkija, vuodelta 2018 Helsingin uudessa lastensairaalassa. Kotimyrsky-teos on esillä Myrsky, Tiede- ja taide -yhteisnäyttelyssä Suomen Metsämuseo Lustossa 12.1.2020 asti.
www.petrieskelinen.net
www.facebook.com/peskelinen
Instagramissa: petreske
TEOKSET
Halaamisen mekaniikka
Puu ja metalli, 120 x 100 x 140 cm, 2014
Lukija ja kuuntelija
100 x 100 x 180 cm, puu ja metalli, 2015
Pintojen väli kädellesi
Puu, 2016
Katutason vitriinissä
Yksityiskohta Petri Eskelisen teoksesta Biomassa
2019